

Alles is in verandering. Altijd. Dat brengt veel goeds, maar is soms ook knap lastig. Een belangrijke basis voor succes, ligt in het goed kunnen omgaan met verandering.
Aanpassing, hervorming, transitie, inzicht of verbetering, hoe je het ook noemt; verandering is er altijd en overal. Alles is continu in beweging. We zouden zelfs kunnen stellen: de enige constante in het leven is verandering.
Neem jezelf als persoon bijvoorbeeld: aan het eind van dit verhaal ben je niet meer dezelfde persoon als toen je begon met lezen. Je hebt informatie tot je genomen, je hebt er nieuwe cellen bij gekregen en misschien heb je een wilde haar verloren. Verzetten heeft geen zin. Je kunt niet níet veranderen. Zelfs een simpele en onveranderlijk lijkende stoel, slijt wanneer je er regelmatig op gaat zitten. Zo veroorzaakt elke verandering uiteindelijk weer een nieuwe beweging, hoe klein ook.
.webp)
Sneller en sneller
Verandering is van alle tijden. Maar de laatste jaren lijken we in een stroomversnelling terecht gekomen: de complexiteit en vooral de snelheid waarmee veranderingen plaatsvinden, neemt steeds verder toe. Ontwikkelingen op het gebied van technologie, communicatie, mobiliteit, duurzaamheid en concurrentie buitelen over elkaar heen en elke ontwikkeling lokt ook weer nieuwe reacties uit. Zo is alles constant in beweging in één groot samenhangend geheel. Zelfs de verandering zélf, verandert voortdurend.
De vertragende factor: de mens
De meeste organisaties hebben een werkwijze, die op deze snelle ontwikkelingen nauwelijks een passend antwoord kan geven. Hoe speel je nou echt slim in op voortdurend veranderende wensen van klanten? Hoe ga je goed om met de veranderende rol van social media, snelle technologische ontwikkelingen zoals AI en big data, of andere nieuwe uitdagingen die op je organisatie afkomen? Niet eenvoudig. Maar hoe goed je ook probeert richting te geven aan organisatieveranderingen, de vertragende factor blijkt in de praktijk vrijwel altijd dezelfde: de mens.
Mensen zijn meestal niet zo goed in veranderen. We hebben tijd nodig om ons aan te passen aan een verandering. Bovendien spelen factoren als onzekerheid, wantrouwen of angst voor het onbekende ons vaak parten. Het aanpassingsvermogen van mensen, staat dan ook centraal in onze visie op organisatieverandering. De allergrootste uitdaging die er is, is jezelf en je team vanuit overtuiging meenemen in verandering.
Verandering is er altijd en overal